Δρ. Κοσμάς Κοψάρης, Αμαρτωλές σχέσεις του Φρανσουά Τρυφώ, κριτική της ταινίας

Βρισκόμαστε στην μεταπολεμική Γαλλία της δεκαετίας του ’60. Η ιστορία εστιάζει σε έναν οικογενειάρχη μεσήλικα, τον Πιέρ, ο οποίος έχει μια στρωμένη ζωή  ως αστός, θεωρώντας ότι μπορεί να χειρίζεται με απόλυτη δεξιότητα κάθε πτυχή της ζωής του τόσο της δημόσιας όσο και της ιδιωτικής. Κάπου εκεί ξεκινά  η σκοτεινή του περιδιάβαση στον κόσμο της αμαρτίας και της ενοχής. Σε  ένα ταξίδι του στη Λισαβόνα, όπου θα κάνει μια διάλεξη για το έργο του Μπαλζάκ, κατά τη διάρκεια της πτήσης εντυπωσιάζεται από την νεαρή γοητευτική συνοδό Νικόλ την οποία υποδύεται η πανέμορφη ηθοποιός Φρανσουάζ Ντορλεάκ. 

Το τραγικό παιχνίδι της τύχης είναι ότι τρία χρόνια αργότερα, στην πραγματική ζωή, η Ντορλεάκ στην βιασύνη της να προλάβει την πτήση για το Λονδίνο για να ολοκληρώσει τα γυρίσματα της ταινίας της εκεί,  βρήκε τραγικό θάνατο σε τροχαίο με το αυτοκίνητο που οδηγούσε η ίδια. Ανάλογα και ο Πιέρ στην ταινία, βιάζεται να προλάβει εκείνη την μοιραία πτήση στην οποία θα εγκλωβιστεί στην σαγήνη της Νικόλ. Στην Λισαβόνα, ο ώριμος άντρας και η νεαρή γυναίκα, καθώς μένουν στο ίδιο ξενοδοχείο, θα έρθουν κοντά, ξεκινώντας έτσι για τον πρωταγωνιστή ένα ανεξέλεγκτο ερωτικό τρίγωνο που θα τον οδηγήσει στον θάνατο. Το ζήτημα είναι, σε σχέση με την αντιπαράθεση αντρικού και γυναικείου, ότι ο Πιέρ ως εξουσιαστικό σύμβολο της πατριαρχίας ανατρέπεται από μια δυναμική θηλυκή ταυτότητα που εκπροσωπεί τη δυναμική της νέας γενιάς, την ερωτική απελευθέρωση, τη γυναίκα που ανατρέπει τον ανδροκρατούμενο κόσμο συθέμελα. 

Στον αντίποδα, στη σκιά της βρίσκεται η γυναίκα του Πιέρ, φερέφωνο παρωχημένων αντιλήψεων και στερεοτύπων περί προκαθορισμένου κοινωνικά ρόλου της γυναίκας, εγκλωβισμένη στις αντρικές επιταγές. Η επιλογή της να δολοφονήσει τον άντρα της δεν σηματοδοτεί την εξέγερσή της, αλλά, περισσότερο, την αδυναμία της ουσιαστικής αντίδρασής της. Η διάλυση του αστικού ζευγαριού απηχεί τον θρυμματισμό των συμπαγών ορίων στη σχέση αρσενικού και θηλυκού. Πρόκειται για μια αριστουργηματική ταινία που αποτυπώνει τα λεπτά νήματα μεταξύ εγκεφαλικότητας και πάθους, αυτοκυριαρχίας ή ολικής υποταγής στον κόσμο των ενστίκτων, από τις καλύτερες ταινίες του Τρυφώ, προάγγελος της «Γυναίκας της διπλανής πόρτας». Αξίζει να την (ξανα)δείτε. 

Δρ. Κοσμάς Κοψάρης, κριτικός κινηματογράφου.

Ετικέτες:


Σχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.


Διαβάστε επίσης

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ, ΠΡΕΒΕΖΑ

Η πρόταση του Παναγιώτη Ρεμπή για το Νοσοκομείο Πρέβεζας

26/01/2023, 4:25 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Δημήτρης Σιόρεντας : Προχωράμε μπροστά με «λογισμό και μ’ όνειρο», με «όραμα για δημιουργία»

23/01/2023, 11:50 πμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ (υπό Δημ. Παππά Πολ. Μηχανικού- Περιφερειακού Συμβούλου Ηπείρου)

30/12/2022, 12:02 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Η θυσία των Σουλιωτισσών στο Ζάλογγο (του Αναπληρωτή καθηγητή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Θωμά Μπάκα)

20/12/2022, 8:44 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (Του Αντιστράτηγου ε.α Σιόρεντα Δημητρίου)

12/12/2022, 5:31 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να πάψει να λειτουργεί ως “πλυντήριο” για κάθε είδους “σωτήρες” (του Γιώργου Νίτσα)

12/12/2022, 11:33 πμ


To mypreveza.gr είναι το ενημερωτικό portal για το Νομό Πρέβεζας στο οποίο μπορείτε να δείτε όλες τις τοπικές ειδήσεις, αλλά και νέα από όλη την Ήπειρο, την Ελλάδα και τον κόσμο.

"Η δική σου Πρέβεζα με ένα μόνο κλικ."

Συνεργαζόμενα sites