Κοσμάς Κοψάρης-Brigitte Bardot: Η περιφρόνηση-Εκδοχές ερμηνευτικής ανάλυσης

Τι είναι αυτό που εμπνέει έναν σκηνοθέτη; Πόσο μάλλον έναν ιδιαίτερο σκηνοθέτη όπως τον Jean-Luc Godard με θητεία στην Nouvelle Vague να επιλέξει ως μούσα για το κινηματογραφικό του αριστούργημα, την Περιφρόνηση, μια έντονα αμφιλεγόμενη ηθοποιό μα από την άλλη την μεγαλύτερη σταρ όλων των εποχών, την Brigitte Bardot;

Ας πάρουμε το νήμα από την αρχή. Το βασικό ζήτημα είναι, ως κεντρικός θεματικός πυρήνας της ταινίας, το που απευθύνεται η έννοια της περιφρόνησης. Η απάντηση σχετίζεται με όσους τολμούν να εμπορευματοποιήσουν την κινηματογραφική τέχνη και να αποκωδικοποιήσουν κάθε θεμελιώδη έννοια που αυτή εκπροσωπεί με υλιστικά κριτήρια. Ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, Μισέλ Πικολί, ήθελε αυτό ακριβώς: να εξαργυρώσει την τέχνη θυσιάζοντας κάθε ιδεαλιστική της έννοια και έκφανση στο βωμό του εύκολου κέρδους.

Εισιτήριο για αυτή την πρόσκαιρη επιτυχία ήταν η γυναίκα του, Brigitte Bardot, που συμβολοποιούσε την τέχνη η οποία ποτέ δεν πρέπει να κατακρεουργηθεί στο βωμό του εύκολου κέρδους. Στην ταινία παρελαύνουν εικόνες αρχαίων ελληνικών αγαλμάτων που αποτυπώνουν αυτό ακριβώς το μήνυμα του τιτάνιου αλλά και προφητικού σκηνοθέτη της ταινίας: η τέχνη είναι αθάνατη, η ανθρώπινη ομορφιά όχι. Για αυτό το λόγο δεν πρέπει να υπερβαίνουμε ποτέ τα όριά μας.

Στο τέλος η ηρωίδα περιφρονεί τον κόσμο του συμβιβασμού και των εύκολων λύσεων και επιλέγει τη φυγή προς διεκδίκηση μιας άλλης ζωής, περισσότερο αυθεντικής και αληθινής. Δεν κατάφερε, όμως, να ξεφύγει. Σκοτώνεται σε τροχαίο. Μια απόδειξη ότι η γήινη ομορφιά δεν κρατά για πάντα όπως η τέχνη. Μια ρεαλιστική ακόμη αναφορά σχετικά με τον κοινωνικό ντετερμινισμό και τα ελάχιστα περιθώρια κοινωνικής υπέρβασης.

Το ερμηνευτικό κλειδί στην ταινία στηρίζεται στην εμφάνιση του βετεράνου Γερμανού σκηνοθέτη Fritz Lang. Εκείνος περπατά σιωπηλός σε διάφορα πλάνα γιατί κατά βάθος γνωρίζει την ενυπάρχουσα τραγικότητα που συνίσταται στην υποτίμηση των δυνάμεων του σύμπαντος που κινούν την ανθρώπινη νομοτέλεια, πέρα από τον τόπο και τον χρόνο.

https://www.youtube.com/watch?v=Sf6wYbJNwRc.

Η προφητική ματιά του Godard εντοπίζεται στο ότι δέκα χρόνια αργότερα το 1973 η διάσημη μούσα του, Bardot, θα αφήσει για πάντα τη βιομηχανία του σινεμά εκφράζοντας την περιφρόνησή της σε έναν κόσμο που την εγκλώβισε σε ένα χρυσό κλουβί για να αφοσιωθεί στον ακτιβισμό και στην προστασία των ζώων. Κάτι που την αντιπροσωπεύει σε βάθος μέχρι σήμερα και με αυτό κέρδισε επάξια τη θέση της στην ανθρωπότητα. Η τέχνη θέτει πάντα επαληθεύσιμα κριτήρια για τον άνθρωπο και για τη ζωή.
Κοσμάς Κοψάρης
Δρ. Φιλολογίας Π.Ι, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Φιλολογίας Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ, Υπ. Δρ. Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Μεταπτυχιακή ειδίκευση στη σημειωτική του γαλλόφωνου και ισπανόφωνου σινεμά, κριτικός λογοτεχνίας-θεάτρου-κινηματογράφου.

Ετικέτες:


Σχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.


Διαβάστε επίσης

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Η ναυμαχία του Ναβαρίνου και ο αντίκτυπός της στην Πρέβεζα

20/10/2021, 3:25 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Κοσμάς Κοψάρης, «Ο Δράκος» του Νίκου Κούνδουρου, Παραλληλισμός με την εκτέλεση του Νίκου Πλουμπίδη.

11/10/2021, 3:54 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Η Μάρθα Βούρτση στο Ψαθάκι : Μια αναμενόμενη απόφαση για το Τμήμα Χρηματοποικονομίας

23/09/2021, 7:03 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Πόσοι Πρεβεζάνοι γνωρίζουν σήμερα τον Ανδρέα Κωφό και τον Δημήτριο Τενεκέ;

22/09/2021, 11:53 πμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Οι «νέοι με τα μηχανάκια» και το συμπιεσμένο κοινωνικό ελατήριο

21/09/2021, 11:17 πμ


To mypreveza.gr είναι το ενημερωτικό portal για το Νομό Πρέβεζας στο οποίο μπορείτε να δείτε όλες τις τοπικές ειδήσεις, αλλά και νέα από όλη την Ήπειρο, την Ελλάδα και τον κόσμο.

"Η δική σου Πρέβεζα με ένα μόνο κλικ."

Συνεργαζόμενα sites