Lockdown, χρήση τεχνολογίας και καθημερινότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Ως απάντηση στην πανδημία COVID-19, πολλές κυβερνήσεις έχουν εισαγάγει μέτρα όπως η χωρική απόσταση και η «διαμονή στο σπίτι» για να περιορίσουν την εξάπλωση και τον αντίκτυπό της. Ο φόβος που προκύπτει από την ασθένεια, η κατάσταση «lockdown», τα υψηλά επίπεδα αβεβαιότητας σχετικά με το μέλλον και η οικονομική ανασφάλεια αυξάνουν το επίπεδο άγχους και κατάθλιψης που βιώνουν άνθρωποι σε όλο τον κόσμο. Οι ψυχοδραστικές ουσίες και άλλες “ενισχυτικές” συμπεριφορές (π.χ. τυχερά παιχνίδια, βιντεοπαιχνίδια) χρησιμοποιούνται συχνά για τη μείωση του άγχους ή / και για την ανακούφιση της κατάθλιψης.
Ο φόβος που προκύπτει από την ασθένεια και οι συνέπειες των συνεχών
lockdown και του άγχους έχουν αυξηθεί επηρεάζοντας τα άτομα, τις οικογένειες και την κοινωνία συνολικά.
Ο χρόνος που αφιερώνεται στο σπίτι έχει αυξηθεί σημαντικά για τα περισσότερα άτομα, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση ή απώλεια της καθημερινής ρουτίνας.
Σχετικά με τη χρήση διαδικτύου και τεχνολογίας, από τη μία πλευρά, οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας κι Επικοινωνίας) είναι «σωτήρας» καθώς συμβάλλουν ζωτικά στη διάδοση γνώσεων σχετικά με το ξέσπασμα σε μεγάλους τομείς του παγκόσμιου πληθυσμού, σε βαθμό που δε θα ήταν δυνατόν χωρίς τέτοια τεχνολογία.
Από την άλλη πλευρά, η χρήση των ΤΠΕ ενέχει επίσης κινδύνους. Αν και θεωρείται υγιές όταν επιδιώκεται με μέτρο και για ουσιαστικούς σκοπούς, η υπερβολική δέσμευση σε συγκεκριμένες διαδικτυακές δραστηριότητες όπως τζόγος, προβολή πορνογραφίας, βιντεοπαιχνίδια, χρήση κοινωνικών μέσων, αγορές μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα και να αυξήσει τον κίνδυνο διαταραγμένης ή εθιστικής χρήσης.

Γενικές οδηγίες για τη διαχείριση της καθημερινότητας κατά την πανδημία

  • Η δημιουργία ενός προγράμματος δραστηριοτήτων για κάθε μέρα κι εβδομάδα και η προώθηση μιας καθημερινής ρουτίνας στο σπίτι κατά τη διάρκεια της καραντίνας μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη σε μια στιγμή που η καθημερινή δομή χάνεται ή μειώνεται.
  • Ύπνος τακτικά και αρκετά, τρώγοντας τακτικά και υγιεινά, πίνοντας επαρκή υγρά και φροντίζοντας για την προσωπική υγιεινή.
  • Η τακτική σωματική άσκηση δεν είναι μόνο απαραίτητη για τη διατήρηση ενός υγιούς σώματος, αλλά συμβάλλει επίσης στην τόνωση της διάθεσης μειώνοντας τα επίπεδα των ορμονών του στρες.
  • Τα μέλη της οικογένειας μπορούν να οργανώσουν να περνούν ποιοτικό χρόνο μεταξύ τους και να έχουν περιόδους «οικογενειακού χρόνου» σε τακτική βάση και σε προκαθορισμένη ώρα.
  • Για άτομα που ζουν μαζί με την οικογένειά τους ή άλλους, μπορεί να είναι χρήσιμο να βρουν τρόπους να κερδίσουν προσωπικό χρόνο και χώρο ώστε να είναι μόνοι τους για κάποιο διάστημα της ημέρας. Μπορεί να αφορά στη διαπραγμάτευση χώρων στο σπίτι για ατομική και κοινή χρήση, καθώς και για τον καθορισμό και τον σεβασμό ορίων, όπως οι πόρτες που είναι ανοιχτές ή κλειστές. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της απογοήτευσης και των συγκρούσεων που μπορεί να προκύψουν από τον περιορισμό στο ίδιο μέρος για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
  • Ακολουθώντας τη συμβουλή του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ) να ενημερώνεστε σχετικά με την κατάσταση της πανδημίας και της δημόσιας υγείας από αξιόπιστες πηγές ειδήσεων με περιορισμένο τρόπο (π.χ., να παρακολουθείτε μια αξιόπιστη μετάδοση ειδήσεων μία ή δύο φορές την ημέρα σε μια καθορισμένη ώρα).
  • Η αυτοπαρακολούθηση και η ρύθμιση του χρόνου οθόνης κάποιου (δηλαδή, ο χρόνος που αφιερώνεται χρησιμοποιώντας όλες τις συσκευές με οθόνη όπως smartphone, υπολογιστή, τηλεόραση ή κονσόλα βιντεοπαιχνιδιών) είναι απαραίτητος.
  • Η χρήση αναλογικών τεχνικών εργαλείων (π.χ. ρολόγια χειρός, ξυπνητήρια, χρονομετρητές κουζίνας) όταν είναι δυνατόν αντί για εργαλεία ΤΠΕ μπορεί να βοηθήσει στην αποφυγή της υπερβολικής χρήσης σε ορισμένες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα ο έλεγχος του χρόνου σε ένα smartphone μπορεί να μετατραπεί σε χρήση άλλων εφαρμογών, όπως ιστότοπων κοινωνικών μέσων λόγω των ειδοποιήσεων που εμφανίζονται στην κλειδωμένη οθόνη.

Ενώ πολλές από αυτές τις συστάσεις είναι τόσο λογικές όσο και διαισθητικές, είναι εύκολο για τα άτομα να παραμελήσουν τις αναφερόμενες δραστηριότητες λόγω του άγχους και της διατάραξης της συνήθους ζωής.
Σε περίπτωση που χρειάζεστε επιπλέον βοήθεια, παρακαλούμε όπως απευθυνθείτε στην
Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306 για τον κορωνοϊό ή σε κάποιον επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Επιμέλεια κειμένου: Λίνα Σίσκα Ψυχοπαιδαγωγός-Ειδική παιδαγωγός M.Sc Σχολική Ψυχολογία

Επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Ενταξιακής Προσαρμοσμένης Εκπαίδευσης & Ψυχικής Υγείας

Κ.Ε.Π.Ε.Ψ.Υ Πρέβεζα

Πηγή:
Király, O., Potenza, M. N., Stein, D. J., King, D. L., Hodgins, D. C., Saunders, J. B., … & Abbott, M. W. (2020). Preventing problematic internet use during the COVID-19 pandemic: Consensus guidance. 
Comprehensive Psychiatry, 152180. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152180

Ετικέτες: ,


Σχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.


Διαβάστε επίσης

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Πεδία Μαχών εμφυλίου Πολέμου (Γράμμος)

05/12/2021, 5:33 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Κοσμάς Κοψαρης : Κριτική αποτίμηση των πρώτων πλάνων της «ΘΥΣΙΑΣ» του Μπάμπη Τσόκα

04/12/2021, 10:23 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Κοσμάς Κοψάρης, Η κάλπική λίρα-Οι ομπρέλες του Χερβούργου-Σημεία συνάντησης

24/11/2021, 10:10 πμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Δύο καμπαναριά που δεν υπάρχουν πια (του Νίκου Δ. Καράμπελα)

15/11/2021, 4:19 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Κοσμάς Κοψάρης, Λουίς Μπουνιουέλ, «Η ωραία της ημέρας», Εκδοχές ερμηνευτικής προσέγγισης

02/11/2021, 3:00 μμ

ΑΠΟΨΗ, ΑΡΘΡΑ, ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Κοσμάς Κοψάρης, Απόστολος Αν. Τάσσης, Τωβίτ, εκδ. Γαβριηλίδη (Βιβλιοκρισία).

25/10/2021, 10:48 πμ


To mypreveza.gr είναι το ενημερωτικό portal για το Νομό Πρέβεζας στο οποίο μπορείτε να δείτε όλες τις τοπικές ειδήσεις, αλλά και νέα από όλη την Ήπειρο, την Ελλάδα και τον κόσμο.

"Η δική σου Πρέβεζα με ένα μόνο κλικ."

Συνεργαζόμενα sites