Σάββατο, 16/12/2017
Δεκ 16, 2017 - Σαβ
Preveza GR
Άνεμος 3 m/s, Ν
Πίεση 759.81 mmHg
16°C
Υγρασία 82%
Σύννεφα 40%

Ο Πρεβεζάνος σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Ηλίας Λιβιεράτος στην … «Διαπασών»!

Συνέντευξη στην σχολική εφημερίδα του Μουσικού Σχολείου Πρέβεζας και την μαθήτρια της Α

 

Από ποια ηλικία ξεκινήσατε να ασχολείστε με τη μουσική, τι σας ώθησε να ξεκινήσετε και πώς επιλέξατε το βιολί/είχατε κάποιο πρότυπο;

Μαθήματα βιολιού ξεκίνησα από τα 7 μου. Δεν μπορώ να πω ότι είναι ένα συγκεκριμένο ερέθισμα που με ώθησε να ασχοληθώ με τη μουσική ή το βιολί. Είναι και λίγο τυχερά αυτά ξέρετε, διαλέγεις κάτι και στην πορεία ανακαλύπτεις πράγματα που ποτέ δεν μπορούσες να φανταστείς. Σίγουρα πάντως οι γονείς μου δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι το να με στείλουν σε ένα ωδείο θα με οδηγούσε να είμαι σήμερα μουσικός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Τι σας ενέπνευσε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με τη μουσική;

Στην πορεία λοιπόν της μαθητικής μου πορείας άρχισα να ανακαλύπτω τον κόσμο της κλασικής μουσικής. Από μικρός όταν άκουγα έργα όπως τις τέσσερις εποχές ή έργα του Μπαχ ένιωθα δέος. Η μουσική ήταν πάντα κάτι που γέμιζε τη ζωή μου και με έκανε να αισθάνομαι όμορφα και σε συνδυασμό με το ότι είχα μια κλίση σε αυτήν αποφάσισα να δοκιμάσω την τύχη μου στο εξωτερικό.

Τι σημαίνει η μουσική για εσάς;

Κάποιος συνθέτης είχε πει ότι αν μπορούσε να πει αυτό που ήθελε με λόγια δε θα έμπαινε στο κόπο να το πει με τη μουσική. Με αυτή την έννοια δε μπορεί να απαντηθεί αυτή σας η ερώτηση. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι η μουσική είναι ένα από τα πράγματα που δίνουν νόημα στην ύπαρξή μας. Διαφορετικά θα δουλεύαμε, θα τρώγαμε και θα κοιμόμασταν- δηλαδή το ζῆν. Η τέχνη όμως σχετίζεται με το ευ ζῆν και γιαυτό είναι απαραίτητη.

Με ποιους καλλιτέχνες έχετε συνεργαστεί και με ποιους ακόμα θα θέλατε να συνεργαστείτε;

Δύσκολο να τους απαριθμήσεις όλους. Ιδιαίτερη ήταν η συνεργασία μου ως σολίστ με τον Reinhard Goebel , έναν ζωντανό θρύλο της μπαρόκ μουσικής. Eίχα επίσης μια μακρά συνεργασία με την Καμεράτα και το Γίωργο Πέτρου με αποκορύφωμα την εμφάνιση μου ως σολίστ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Στα άμεσα σχέδια μου είναι μια συνεργασία με τον παγκοσμίου φήμης Αυστριακό κλαρινετίστα Ernst Schlader.

Τι όνειρα έχετε σχετικά με τη μουσική/τι σχεδιάζετε να κάνετε τα επόμενα χρόνια;

Αυτή τη στιγμή ζω μια ιδιαίτερα παραγωγική φάση της Λυρικής Σκηνής που σχετίζεται με τη νέα της στέγη στο εντυπωσιακό Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στον υπόλοιπό μου χρόνο ενδιαφέρομαι για την μουσική δωματίου, έχω μάλιστα ιδρύσει μαζί με εξαίρετους συναδέλφους ένα πρωτοποριακό για την Ελλάδα σύνολο που ειδικεύεται στην κλασική και πρώιμη ρομαντική περίοδο με όργανα εποχής, το “φ” Ensemble. Θα ήθελα επίσης να ξαναεμφανιστώ ως σολίστ καθώς και να ασχοληθώ με τη διδασκαλία.

Γνωρίζουμε ότι έχετε περάσει στην Ιατρική˙ σταματήσατε τις σπουδές σας για να ασχοληθείτε επαγγελματικά με τη μουσική;

Ανέστειλα τις σπουδές μου τα χρόνια που σπούδασα μουσική στο εξωτερικό. Τώρα προσπαθώ να συνδυάσω τις σπουδές της ιατρικής με τις μουσικές μου “υποχρεώσεις”αλλά η Ιατρική δεν είναι αστεία σχολή! Δεν χωράνε δύο καρπούζια σε μια μασχάλη!

Μετά από αυτά τα χρόνια που μείνατε και σπουδάσατε στο εξωτερικό, τι σας έκανε να γυρίσετε πίσω στην Ελλάδα;

Το εξωτερικό (η Γερμανία και η Αυστρία δηλαδή που έζησα) έχει πολλά θετικά, κυρίως όσον αφορά την οργάνωση και τις εργασιακές ευκαιρίες σχετικά με την κλασική μουσική αφού το κοινό και ο σεβασμός για τη μουσική και τους μουσικούς είναι μεγαλύτερος. Όμως τελικά ο βροχερός καιρός, οι ψυχρές διαπροσωπικές σχέσεις, και η γενικά η ξενιτιά είναι πράγματα που σε κάνουν να επιθυμείς την επιστροφή. Είναι μια προσωπική ζυγαριά που ο καθένας βάζει τα υπέρ και τα κατά.

Έχετε ασχοληθεί ποτέ με κάποιο άλλο είδος εκτός από την κλασική μουσική;

Η μουσική λένε πολλοί είναι μία και εν μέρει έχουν δίκαιο. Ένας καλός μουσικός αντιλαμβάνεται με ευαισθησία τις συχνότητες ,το ρυθμό ,τα ηχοχρώματα και τη λογική σχέση μεταξύ των. Έτσι δηλαδή εάν κανείς ασχοληθεί αρκετά και με άλλες μουσικές “γλώσσες” θα γίνει καλός και σε αυτές. Στα μαθητικά μου χρόνια έπαιζα διάφορα είδη από ρεμπέτικα μέχρι λαϊκά σε μαθητικές εκδηλώσεις και αργότερα έπαιξα σε διάφορα είδη με το Βασίλη Τζίμα. Στο πανεπιστήμιο έκανα και μερικά μαθήματα για τη τζαζ. Αλλά δεν έχω ασχοληθεί αρκετά για να πω πως είμαι καλός σε αυτά τα είδη.

Σκοπεύετε να δώσετε κάποιο κονσέρτο στη γενέτειρα πόλη σας, την Πρέβεζα;

Θα το ήθελα πολύ. Κάθε φορά που παίζω στην Πρέβεζα βλέπω ότι ο κόσμος διψάει για τέτοιες συναυλίες αφού οι αίθουσες γεμίζουν. Θα ήθελα π.χ. να έρθω με το σχήμα που έχω ιδρύσει. Όμως πρέπει να υπάρξει συνεργασία με κάποιον φορέα ώστε να καλυφθούν τα έξοδα μιας τέτοιας συναυλίας και μιας στοιχειώδους αμοιβής. Εδώ και μήνες προσπαθώ να μιλήσω με τον υπεύθυνο για αυτά τα θέματα κύριο Κορωναίο αλλά μάλλον … έχει χαλάσει το κινητό του και ο νοών νοείτω. Ελπίζω αυτή η αδιαφορία να μην αντιπροσωπεύει τη στάση του Δήμου απέναντι στους Πρεβεζάνους καλλιτέχνες.

Πόσο δύσκολο είναι να ασχοληθεί επαγγελματικά σήμερα ένα νέος με την κλασική μουσική στην Ελλάδα; Τι θα συμβουλεύατε τα παιδιά που αγαπούν την κλασική μουσική και ονειρεύονται ένα επαγγελματικό μέλλον;

Δυστυχώς επαγγελματικά η κατάσταση είναι δύσκολη. Υπάρχει εκμετάλλευση και εργασιακή ζούγκλα στο χώρο, εκτός από τις κρατικές ορχήστρες που εκεί τα πράγματα είναι αρκετά καλύτερα. Επίσης υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και για να πετύχει κάποιος πρέπει να είναι πραγματικά καλός. Μερικές φορές ακόμη και αυτό δε φτάνει καθώς ειδικά στην Ελλάδα πρέπει να έχεις και τις κατάλληλες “άκρες”. Η μουσική ως χόμπυ είναι υπέροχο πράγμα αλλά εαν κανείς θελει να ασχοληθεί επαγγελματικά θα συνιστούσα αυτογνωσία,να ξέρει ποιες είναι οι δυνατότητες του και να μην πετάει στα σύννεφα. Καλό είναι να υπάρχει και μια δεύτερη εναλλακτική όπως εγώ είχα την ιατρική . Υπάρχουν πολλοί μουσικοί που είχαν κάποιο ατύχημα ή παθήσεις και μείναν χωρίς δουλειά. Από κει και πέρα χρειάζεται σκληρή δουλειά , μεράκι, επιμονή σωστή καθοδήγηση και φυσικά τύχη!

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Σχολιάστε εδώ

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Διαβάστε επίσης

ΧΡΗΣΙΜΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ