Πράσινο φως από το ΚΑΣ σε μελέτη αποκατάστασης του ρωμαϊκού θεάτρου της Νικόπολης στην Πρέβεζα



Ένα εντυπωσιακό μνημείο της Ηπείρου, το αρχαίο ρωμαϊκό Θέατρο της Νικόπολης, πρόκειται να αποκατασταθεί. Η πρώτη φάση της αρχιτεκτονικής μελέτης με τις κατευθυντήριες γραμμές και τις επεμβάσεις που υπόσχονται να δώσουν νέα δεδομένα και στοιχεία για το μνημείο, εγκρίθηκε ομόφωνα κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.




Το μνημείο κατασκευάστηκε στα χρόνια του Αυγούστου ως μέρος των υποδομών για τα Άκτια, τους αγώνες που ήταν αφιερωμένοι στον Απόλλωνα, και οι οποίοι, μετά τη νίκη του ιδρυτή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας στη ναυμαχία του Ακτίου το 31 μ. Χ., απέκτησαν παγκόσμιο χαρακτήρα (όπως τα Ολύμπια, τα Νέμεα, τα Ίσθμια και τα Πύθια). Οι αγώνες, εκτός από αθλητικοί, ήταν και μουσικοί, οι οποίοι λάμβαναν χώρα στο θέατρο. Το μνημείο βρίσκεται έξω από την τειχισμένη πόλη, στο «Προάστειο», περιοχή που αναφέρει ο Στράβωνας και στην οποία ο Αύγουστος μετέφερε τον χώρο τέλεσης των Ακτίων (πριν γίνονταν στο Άκτιο).



«Με άλλα λόγια έχτισε ένα «ολυμπιακό χωριό», ένα ιερό από την αρχή, όπως τα αρχαία πανελλήνια ιερά, με όλες τις υποδομές για να φιλοξενούν τους αγώνες», ανέφερε στο ΚΑΣ ο Κωνσταντίνος Ζάχος, επίτιμος διευθυντής του ΥΠΠΟ, αναπληρωματικό μέλος του Συμβουλίου, ο οποίος εδώ και δεκαετίες ασχολείται με την ανασκαφική έρευνα, αναστήλωση και ανάδειξη των μνημείων της Νικόπολης. Όπως εξήγησε, οι αγώνες διήρκεσαν τουλάχιστον τρεις αιώνες. «Ήταν διάσημοι σε όλη τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία, έρχονταν αθλητές από όλο τον κόσμο και έχουν βρεθεί επιγραφές σε όλη την αυτοκρατορία που σχετίζονται με αθλητές οι οποίοι είχαν πάρει μέρος στα Άκτια», επισήμανε.



Το θέατρο, από τα πρώτα οικοδομήματα που χτίστηκαν με την ίδρυση της Νικόπολης, ολοκληρώθηκε σε πολύ λίγα χρόνια. Η πρώτη φάση του χρονολογείται στην εποχή του Αυγούστου, ενώ μετά υπήρξαν διάφορες επεμβάσεις στο μνημείο, καθώς και μια μεγάλη οικοδομική φάση - κατά πάσα πιθανότητα στους χρόνους του Αδριανού - ο οποίος πέρασε και διέμεινε στη Νικόπολη επειδή ήταν οπαδός της διδασκαλίας του Επίκτητου, που έμενε στην πόλη. Όταν καταργήθηκαν οι αγώνες, το μνημείο εγκαταλείφθηκε, και τη βυζαντινή εποχή έγινε αντικείμενο λιθολόγησης. Στους νεότερους χρόνους σημειώθηκαν διάφορες λεηλασίες από τους ντόπιους που αφαιρούσαν τα τούβλα, ενώ τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο το κοίλο είχε μετατραπεί σε εγκατάσταση πολυβόλου. «Οι τελευταίες ανασκαφές μάλιστα το τεκμηριώνουν, διότι βρέθηκαν υπολείμματα από όπλα και μεταλλικές ταυτότητες Ιταλών στρατιωτών που μάλλον πέθαναν μέσα στο κοίλο του θεάτρου», εξήγησε ο αρχαιολόγος.



Στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 και υπό την εποπτεία της Επιστημονικής Επιτροπής Νικόπολης και της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ, στο μνημείο πραγματοποιήθηκαν κάποιες πρώτες εργασίες συντήρησης, ενώ συντάχθηκε και οδηγός με τίτλο «Το Θέατρο της Νικόπολης». Οι προτάσεις των μελετητών πήραν το «πράσινο φως» του ΚΑΣ, με τις παρατηρήσεις της αρμόδιας διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων.



ΑΠΕ-ΜΠΕ
Share on Google Plus

Γράφει η Ανδριάνα Σολδάτου

Δημοσιογράφος, μέλος της ΕΕΔ (Ένωση Ευρωπαίων Δημοσιογράφων). Αρχισυντάκτρια του mypreveza.gr