Ερωτευθείτε με το θεατρικό Εργαστήρι Πρέβεζας!


Δεν είναι μια ακόμη συνέντευξη, αλλά ούτε κι απ’αυτές που έχετε συνηθίσει να διαβάζετε εδώ. Η θεατρική παράσταση Αrs Amatoria- H τέχνη του έρωτα και της Αγάπης,  είναι προϊόν και καρπός μιας συλλογικής προσπάθειας που ξεκίνησε από την σκηνοθέτιδα Λίλη Σακκά και τους  συμμετέχοντες την ομάδα εδώ και περίπου έναν χρόνο. Έδρα τους η Πρέβεζα και το γραφικό παλιό κάστρο του Αγίου Ανδρέα  όπου στεγάζονται. Eκεί τους συνάντησα και μου λύθηκαν όλες οι απορίες από τους παρευρισκόμενους, Λίλη Σακκά, Βιβή Μπάρκα, Γεωργία Παπαδιώτη και Μαριάννα Καββαδία που είχαν την καλοσύνη να παραχωρήσουν αυτή την συνέντευξη. Καλή ανάγνωση!
 Του Σωτήρη Νούσια
«Ο Έρωτας είναι η κινητήρια δύναμη των πάντων»
-Αποφασίσατε να ασχοληθείτε μ’ένα κείμενο όπως το Αrs Amatoria του λατίνου ποιητή Οβίδιου που γράφτηκε το 1 πχ ώστε να θίξει εκτός των άλλων τον πουριτανισμό της περιόδου του Αυγούστου, μια εποχή που βρίθει κοινωνικών και πολιτικών ζητημάτων. Πείτε μας τους λόγους γι’αυτή την επιλογή;
Λίλη  Σακκά:  «Κατ’ αρχάς το έργο δεν αποτελείται μόνο από ποιήματα του Οβίδιου, έχουμε χρησιμοποιήσει έξι βιβλία από τα οποία έχουμε πάρει αποσπάσματα από το έργο «Τα Αντίδοτα του Έρωτα» όπως επίσης και από τον «αγαπημένο» του Ρουμί, καθώς και άλλα ποιήματα από τον ίδιο συγγραφέα. Υπάρχει ακόμα ποίηση από τις εξομολογήσεις του Αυγουστίνου και την Αντιγόνη του Σοφοκλή. Η αρχική ιδέα ήταν να μιλήσουμε για τον έρωτα που φυσικά αποτελεί κινητήρια δύναμη για τα πάντα ,και στο τέλος μετασχηματίζεται σε αγάπη, κι ακριβώς γι’αυτό έγινε αυτή η επιλογή των κειμένων.»
«Ο Έρωτας είναι μια μάχη αντιθέτων αλλά καταλήγει πάντα στην αγάπη»
Με βάση τα παραπάνω είναι δυνατό να ειπωθεί πως ο Έρωτας όπως πραγματεύεται και περιγράφεται στο παρόν έργο εκτός από Τέχνη αλλά και τεχνική με απαρέγκλιτους κανόνες και νόρμες, αποτελεί πάντα  μια μάχη εσωτερικής φύσεως ανάμεσα στην εκπλήρωση-αποδοχή και την απόρριψη που ενέχει το ανεκπλήρωτο;
Λίλη Σακκά: «Μπορούμε πιο απλά να πούμε πως ο έρωτας δεν έχει κανόνες, ούτε τίποτα σταθερό. Ο κάθε άνθρωπος περνά κάποιες φάσεις αλλά ο καθένας το βιώνει με ιδιαίτερο τρόπο ανάλογα με το αντικείμενο του πόθου του, τον χαρακτήρα του και τις επικρατούσες συνθήκες .Τίποτα δεν είναι σταθερό, τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο .Πιστεύω ότι μπορεί να το δει κανείς ως μια πάλη αντιθέτων ανάμεσα στην απόρριψη και την αποδοχή, αφού υπάρχουν δύο ομάδες που βλέπουν τα πράγματα διαφορετικά. Η μια το βλέπει πιο γλυκά, πιο ρομαντικά, ενώ ή άλλη το αντιμετωπίζει πιο σκληρά. Όμως και οι δύο καταλήγουν στο ίδιο σημείο, την αγάπη, με όλα όσα  φυσικά παρεμβάλλονται στο έργο.»
  -Θέλει κάποιος άλλος να προσθέσει κάτι;
Γεωργία Παπαδιώτη-Βιβή Μπάρκα: «Ναι σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι αυτά τα στοιχεία περιγράφονται στο έργο.» 
«Η παράσταση θα οξύνει το πνεύμα και θα προβληματίσει τον αναγνώστη»
Τι συμβολίζει για σας το ερωτικό συναίσθημα και η ερωτική πράξη. Μπορεί να οδηγήσει τον θεατή που θα δει την παράσταση σε μια εσωτερική έξαρση και εξέγερση, να τον κάνει να φύγει λιγότερο εσωστρεφής, στις δύσκολες εποχές που ζούμε;
Λίλη Σακκά: «Επειδή όλοι έχουμε ερωτευτεί ή τουλάχιστον οι περισσότεροι από εμάς, οι θεατές φυσικά θα ανακαλύψουν στοιχεία του έργου με τα οποία θα ταυτιστούν. Αυτό που κυρίως μας ενδιαφέρει είναι οι θεατές ν’ αφήσουν την φαντασία τους να δουλέψει. Για μας υπάρχει ένα συγκεκριμένο σκεπτικό στον τρόπο δουλειάς, αλλά θεωρώ πως είναι ένα έργο πολύ «ανοιχτό», και σίγουρα θα υπάρχουν στοιχεία με τα οποία μπορεί ο θεατής να ταυτιστεί ή να έρθει σε αντίθεση, βγάζοντας τα δικά του συμπεράσματα. Οπότε θα οξύνει λίγο το πνεύμα του, δημιουργώντας μια ανατροφοδότηση για συζήτηση και μια προβληματική θα λέγαμε.»
Γεωργία Παπαδιώτη: «Συμφωνώ κι εγώ ότι το έργο μπορεί να κάνει τον θεατή να δει παρόμοιες αντιδράσεις στην ζωή του σε παρόμοιες καταστάσεις. Ίσως από ένα διαφορετικό πρίσμα και να τις επαναπροσδιορίσει.»
«Το κάθε έργο πλάθεται ανάλογα με τις συνθήκες και οδηγεί σε συγκεκριμένα μονοπάτια»
-Κάτι που γίνεται εμφανές σε κάποιον που έχει παρακολουθήσει κάποιες πρόβες, είναι η απουσία του ανδρικού γένους(αν εξαιρέσει κανείς τον κ.Καλύβα).Ο έρωτας είναι γένους θηλυκού ενώ η λογική ανδρικό χαρακτηριστικό τι πιστεύετε;
Λίλη Σακκά: « Όχι απαραίτητα.»
-Γιατί έχετε σκεφτεί έτσι την παράσταση, ώστε το γυναικείο φύλο να «κυριαρχεί»;
Λίλη Σακκά: «Διότι όταν παίρνεις ένα έργο στα χέρια σου, ανάλογα με τις συνθήκες που υπάρχουν οδηγείσαι σε κάποια μονοπάτια, είναι και θέμα συνθηκών.»
-Από τι καθορίζονται οι συνθήκες αυτές;
Λίλη Σακκά: «Από πάρα πολλά ζητήματα. Να πω αρχικά πως όλη η κινησιολογία της παράστασης επιλέχθηκε μέσω αυτοσχεδιασμών, από τους οποίους κρατήθηκαν κάποια κομμάτια ενώ άλλα αφαιρέθηκαν. Οι ίδιοι οι αυτοσχεδιασμοί έβγαλαν κάποια στοιχεία ως προς αυτό που θα ακολουθηθεί τελικά. Μέσω όλης της διαδικασίας που διέπει το έργο.»
Γεωργία Παπαδιώτη«Εξαρτάται κι απ΄ αυτό που δίνει ο καθένας από τον αυτοσχεδιασμό του, απ’αυτό που καλείται να υπηρετήσει ως ρόλο»
Επειδή λοιπόν τέθηκε έτσι το ζήτημα, πόσο καιρό προετοιμάζεστε γι’ αυτή την παράσταση;
Λίλη Σακκά:  » Η προετοιμασία για την παράσταση διαρκεί πάνω από ένα χρόνο. Ο τρόπος δουλειάς και μεθοδολογίας είναι ο ίδιος από την αρχή της λειτουργίας του θεατρικού εργαστηρίου Πρέβεζας. Η προετοιμασία δεν ξεκινά από το κείμενο του έργου αλλά από διαφορετικές διαδικασίες. Από την λειτουργία και κινησιολογία του σώματος για παράδειγμα. Ότι μπορεί να δεί κάποιος σε μια παράσταση που διαρκεί μια ώρα κι ένα τέταρτο είναι προϊόν σκληρής δουλειάς σε πολλούς τομείς. Συμμετέχοντας κάθε μέλος στην ομάδα ειδικά αν είναι νέο χρειάζεται χρόνος για να φτάσει σε κάποιο επίπεδο, ώστε στο τέλος να παραχθεί κάποιο αποτέλεσμα.»
Η μουσική επένδυση δίνει ένα ιδιαίτερο συνοδευτικό ηχόχρωμα στην παράσταση με προσεκτικά επιλεγμένα κομμάτια που συνάδουν με την ακολουθία του έργου. Πως γεννήθηκε η ιδέα αυτή;
Λίλη Σακκά: « O έρωτας είναι ταυτισμένος και με την μουσική στις ζωές μας κι επειδή υπάρχουν άτομα που έχουν σχέση με την μουσική στην ομάδα, είπαμε να εντάξουμε κι αυτό το κομμάτι. Για να καταλήξουμε στην συγκεκριμένη επιλογή των τραγουδιών υπήρχαν άτομα που ασχολήθηκαν πολύ χρόνο, σταχυολογώντας από περίπου 150 τραγούδια, για να καταλήξουμε σ’αυτά  που ακούγονται και τα οποία έχουν σχέση με το κείμενο.»
Γεωργία Παπαδιώτη: «Επιλέχθηκαν τραγούδια που να αποδίδουν το νόημα του κειμένου την στιγμή που παίζεται.»
-Στο κομμάτι της προετοιμασίας, τι  απαιτείται για τα μέλη μιας θεατρικής ομάδας ώστε να δοθούν όσο γίνεται περισσότερο σ’ένα έργο;
Λίλη Σακκά: «Ξεκινάμε με την προετοιμασία του σώματος, της φωνής, της αναπνοής. Όλα αυτά που δημιουργούν έναν ηθοποιό. Απο’κει και πέρα όταν επιλεγεί το έργο, ο ηθοποιός είναι έτοιμος να ανταποκριθεί σ’ οποιοδήποτε έργο»
-Υπάρχει ένας χρονικός ορίζοντας αναφορικά με το πότε κάποιος θεωρείται έτοιμος;
Λίλη Σακκά: «Αυτό εξαρτάται από τον καθένα. Υπάρχουν ανασφάλειες και διάφορα άλλα  ζητήματα. Όταν ικανοποιεί πρώτα εμάς, αποφασίζουμε να το βγάλουμε προς τα έξω.»
-Τέλος πείτε μου λίγα λόγια για τους συντελεστές της παράστασης, ημερομηνίες που θα ανέβει κι ότι άλλο θεωρείτε χρήσιμο;
Μαριάννα Καββαδία: Στην παράσταση παίζουν οι: Σούλα Μπαχλάβα, Βιβή Μπάρκα, Κώστας Καλύβας, Λαμπρινή Τζίμα, Ιωάννα Μπόμπορη, Φαίδρα Τζιάλλα, Λίλα Κουτσοτόλη, Αλεξάνδρα Νίκα και η Γεωργία Παπαδιώτη.
Λίλη Σακκά: «Ο Νίκος Ρώσσος έχει επιμεληθεί την μουσική και την εν γένει προετοιμασία. Για τις ανάγκες της παράστασης έχει ηχογραφηθεί ένα cd  στο οποίο ο Νίκος Ρώσσος παίζει κιθάρα, κρουστά παίζουν ο Θοδωρής Τόλης με τον Δημήτρη Κατηνιώτη, φλάουτο η Σοφία Γιωτοπούλου, τρομπόνι ο Χρήστος Καπλάνης, μπάσο ο Ιάσωνας Ρώσσος, κιθάρα και κρουστά κατά την διάρκεια της παράστασης παίζουν ο Νίκος Ρώσσος με τον Δημήτρη Κατηνιώτη, ενώ την ηχοληψία του cd επιμελήθηκε ο Θοδωρής Τόλης. Την επιμέλεια κίνησης την σκηνοθεσία και τα κείμενα τα έχω αναλάβει εγώ, χρέη βοηθού σκηνοθέτη εκτελεί η Γεωργία Παπαδιώτη, στις  δημοσίες σχέσεις είναι η Μαριάννα Καββαδία. Τα τραγούδια έχουν επιλέξει η Λίλα Κουτσοτόλη, ο Νίκος Ρώσσος, η Μαριάννα Καββαδία και η υπόλοιπη ομάδα.Τις φωτογραφίες έχει τραβήξει ο Σωκράτης Τσουμελέκας.
Γεωργία Παπαδιώτη: «Η παράσταση θα παιχτεί στο κάστρο του Αγίου Ανδρέα από το Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου(21:00) για 6 παραστάσεις κάθε Σάββατο και Τετάρτη.
Λίλη Σακκά: «Ελπίζουμε η παράσταση να ανέβει και εκτός Πρέβεζας, υπάρχουν κάποιες συζητήσεις με Ιωάννινα, Ηγουμενίτσα, Αγρίνιο, αλλά  αν πραγματοποιηθούν θα είναι αρκετά αργότερα.
Ευχαριστώ πολύ, να’χετε καλές παραστάσεις και καλή συνέχεια.
Λίλη Σακκά: «Εμείς ευχαριστούμε για τον χρόνο σας…»
Συνέντευξη του Σωτήρη Νούσια
Share on Google Plus

Γράφει η Ανδριάνα Σολδάτου

Δημοσιογράφος, μέλος της ΕΕΔ (Ένωση Ευρωπαίων Δημοσιογράφων). Αρχισυντάκτρια του mypreveza.gr